Narozen 9. 6. 1955 v Praze. Vystudoval Střední průmyslovou školu keramickou v Bechyni - výtvarný obor. V roce 1991 zakládá Agenturu českého keramického designu. V roce 1993 byl oceněn kulturní cenou města Český Krumlov. V letech 1993 - 1996 byl komisařem Mezinárodní výstavy keramické tvorby. Od roku 1994 je předsedou sdružení keramiků Unie výtvarných umělců České republiky. V roce 1996 se stal předsedou mezinárodního uměleckého sdružení "Manifest keramické hmoty 1996".
WWW: www.paral.cz
Samostatné výstavy :
Kolektivní výstavy :
1972 Český Krumlov (ČR) 1980 Hořice na Šumavě (ČR) 1983 Bechyně, České Budějovice (ČR) 1984 Český Krumlov (ČR) 1985 Havířov, Jindřichův Hradec, Volyně (ČR) 1986 Přerov, Praha (ČR) 1987 Most, Ústí nad Labem (ČR) 1988 České Budějovice (ČR) 1989 Český Krumlov, České Budějovice (ČR) 1992 Č. Budějovice, J. Hradec (ČR), Vilshofen (Německo), Bad Leonfelden (Rakousko) 1993 Český Krumlov (ČR), Egon Schiele Art Centrum 1994 Passau (Německo) 1995 Č. Krumlov (ČR), Praha (ČR), Karolinum - České muzeum výtvarných umění 1996 Český Krumlov (ČR) - Galerie české kultury Český Krumlov (ČR) - Mezinárodní galerie keramické tvorby 1997 Praha (ČR) - Galerie U prstenu
1985 Mnichov (Německo) - Mezinárodní výstava keramiky 1987 Mnichov (Německo) - Mezinárodní výstava keramiky 1988 Linz (Rakousko) - Světová výstava keramiky, Auckland (Nový Zéland) 1989 Heidelberg (Německo) 1991 Gualdo Tadino (Itálie) - Světová výstava keramiky 1993 Stokholm (Švédsko) 1994 Vilshofen, Hauzenberg, Durnstein (Německo) 1995 Český Krumlov (ČR) - Mezinárodní výstava keramické tvorby 1996 Český Krumlov (ČR) - Česká a maďarská keramická tvorba Český Krumlov (ČR) - Mezinárodní výstava keramické tvorby
Zastoupení ve sbírkách :
Jihočeské muzeum České Budějovice; Okresní vlastivědné muzeum v Českém Krumlově; Alšova jihočeská galerie Bechyně; Alšova jihočeská galerie Hluboká nad Vltavou; Intenational Ceramics Studio v Kecskemétu.
![]() |
![]() |
![]() |
"Svým způsobem patří Páralova zčernalá torza do oblasti fiktivní symbolické archeologie, uměleckého směru, který záměrně vidí svět očima minulosti. Pohled zpět je v tomto pojetí jedinou důvěryhodnou dimenzí času, prostředkem úniku z překotné a zmatečné současnosti, po níž stejně zbudou jen stopy, torza. Minulost je hrozivě nadána tajemně věštebnou schopností. Magie takového symbolismu nabízí chmurnou perspektivu budoucích katastrof humanity. Vzpomeneme-li na víceméně optimistické, jen lyricky zasněné vyznívání některých Páralových raných keramických děl, uvědomíme si, jak blízko mají sochařovy úvahy o zastaveném času k syrovým pravdám neodbytného konce - smrti.
Nedílnou součástí Páralovy figurální tvorby jsou i jeho kresby. V grafickém rozvrhu chmurně velkorysé, v konstruktivní úvaze přesné, chápané jako soustava opěr a spojnic nosné struktury těla - kostry. Skelet se stává alegorií zázračné mechaniky živého organismu a přitom symbolem křehkosti a smrtelnosti takového projektu. I zde je výtvarná analýza nástrojem přesahu konkrétního v symbol obecného všeplatného.
![]() |
![]() |
Sochařova výtvarná i lidská zkušenost rostla tak rychle, že se v poslední době mohl podejmout i tak klasického sochařského úkolu, jako jsou Atlanti držící architráv postmoderně nekonvenční architektury České spořitelny v Českých Budějovicích. Je to významný čin v dějinách současného českého sochařství. Dvě dramaticky plnoplastické, v detailu bizarně rozbujelé figury by působily až strašidelně, kdyby se sochařův talent nebyl vyrovnal s podstatou úkolu v poloze harmonického smíru a vyjádřil pevnost lidské opory, důvěru v lidské síly a v člověka vůbec. Miroslav Páral se přihlásil k tradici českého baroka, tvořivě navázal na obdobná řešení M.B. Brauna a F.M. Brokoffa, a dokonce se vyrovnává i s patosem kosmického gigantismu, jak k němu obdobnou cestou lidské i umělecké zkušenosti dospěl velký renesanční sochař Michelangelo Buonarotti.
Poslední sochy Miroslava Párala se řadí do velké nadhistorické oblasti fantaskně expresivního realismu. Zde se stýkají s fantasknem plastické výzdoby gotických katedrál, s manýristickým artismem i s patetikou a vrývavým psychologismem baroka.
![]() |
Ohlasy dějin ale nebrání tomu, abychom jejich expresivní i symbolické poselství chápali jako živé a aktuální. Dnešním vyzněním se sochařské dílo českokrumlovského sochaře Miroslava Párala řadí k těm projevům současného umění, které trvají na pevné závaznosti umění ve vztahu k naléhavým obsahům života. Právě nekompromisně otevřený pohled na krajní dimenze lidského bytí nabízejí Páralovy modely symbolické figurace i jednu z jistot v jinak rozkolísané stavbě současné kultury."
(Výňatek textu PhDr. Jana Kříže z katalogu "Miroslav Páral (z Tvorby 1988-1995), vydaného v roce 1995 Českým muzeem výtvarného umění v Praze.)
Další informace :
Kultura a společnost ve městě Český Krumlov
Výtvarníci města Český Krumlov
Galerie ve městě Český Krumlov